Autoschade Maar Tegenpartij Werkt Niet Mee...?

Schade oplopen aan uw auto is al vervelend genoeg. Extra vervelend wordt het als de tegenpartij na het ongeluk niet meewerkt aan schade afhandeling. Of zelfs ontkent dat er een aanrijding is geweest. Wat doe je dan? En hoe kun je dit het beste aanpakken?

Dus wat doe je als de tegenpartij niet meewerkt? Na een aanrijding is het belangrijk direct het kenteken van de auto te noteren (en foto’s te maken). Daarmee kunt u bij de RDW de verzekeringsgegevens van de tegenpartij opvragen mocht dat nodig zijn. Als de tegenpartij niet meewerkt heeft dat namelijk meestal te maken met het schadeformulier wat niet ondertekend is, onvolledig is of onjuistheden bevat. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom de verzekeraar niet tot uitkering overgaat welke betrekking hebben op het meewerken van de tegenpartij.  

Fijn, als de autoschade met de tegenpartij direct opgelost kan worden, niet? Doet de tegenpartij moeilijk, of kan de schade niet verhaald worden? Bekijk hieronder wat u dan kunt doen.

Redenen waarom de tegenpartij niet meewerkt

Er zijn dus verschillende redenen waarom de tegenpartij niet meewerkt. Helaas komt dit regelmatig voor waardoor u langer op schadevergoeding moet wachten of omdat de verzekeraar niet wil uitkeren. Wat kunt u dan doen?

Schadeformulier niet volledig ingevuld

Europees schadeformulierNa een ongeval vult u met de tegenpartij een schadeformulier in. Op die manier kan aansprakelijkheid vastgesteld worden. Maar wat doet u als de tegenpartij het schadeformulier niet volledig of niet naar waarheid invult?

Ten eerste moet u weten dat bij een ongeval beide partijen verplicht zijn om mee te werken aan de schade afhandeling. Dit is in de polisvoorwaarden van de autoverzekering opgenomen.

U kunt de tegenpartij daarop wijzen en opnieuw een verzoek doen. Ook de verzekeraar van de tegenpartij zal een verzoek doen tot aanleveren van een schadeformulier.

Uiteindelijk kan de verzekeraar de schade vergoeden in het nadeel van de tegenpartij en zelfs de polis beëindigen.

Ook komt het voor dat er wel een schadeformulier is maar er weer geen handtekening is gezet of niet volledig is.

Daardoor kan de verzekeraar van de tegenpartij niet zomaar aannemen dat wat op het schadeformulier staat ook daadwerkelijk klopt. Overgaan tot uitkering wordt dan een lastige zaak. Probeer daarom alsnog om een handtekening van de tegenpartij te ontvangen.

Tegenpartij reageert niet

Hebben jij en de tegenpartij een schadeformulier ondertekent maar reageert de tegenpartij daarna helemaal niet meer wanneer u contact zoekt over de schade afhandeling?

Dan kunt u aanspraak maken op een aantal verplichtingen vanuit de verzekeraar. Zo heeft u het recht om de WA verzekering van de auto rechtstreeks aan te spreken zonder dat daarvoor toestemming nodig is.

De verzekeraar van de tegenpartij is vervolgens verplicht om uw schademelding in behandeling te nemen.

Indien u alleen het kenteken heeft dan kunt u de verzekeringsgegevens opvragen bij de RDW, uw eigen autoverzekering of politie.

Schade onderling geregeld; tegenpartij betaalt niet

Na een ongeval kunnen u en de tegenpartij besluiten om de schade onderling af te handelen. Zonder tussenkomst van de verzekeraar.

Dat kan, maar het is belangrijk om een aantal zaken op papier te zetten. Bijvoorbeeld hoe hoog de schade is en dat het om “finale kwijting” gaat.

Nadat een overeenstemming is bereikt (over finale kwijting), en beide partijen een handtekening hebben gezet, dan kunnen beide partijen vervolgens niets meer van elkaar vorderen. [bron: consumentenbond.nl]

En als vervolgens de tegenpartij niet betaalt, wat kunt u dan doen? U kunt dan uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Zij zullen verhaalsbijstand (bij materiële schade) uitvoeren en de kosten (via juridische weg) alsnog proberen te verhalen op de tegenpartij.

Geen rechtsbijstandsverzekering? Probeer er dan alsnog uit te komen met de tegenpartij. En sluit alsnog een rechtsbijstandsverzekering af voor de toekomst.

Tegenpartij ontkent schade en schuldig te zijn

Kan ook voorkomen dat de tegenpartij na het ongeval beweert volledig onschuldig te zijn. Dit kun je oplossen door getuigen te raadplegen. Dit kan een medepassagier zijn of een passant. Tevens raden wij aan om in het vervolg ook altijd foto’s te maken van de schade en de auto van de tegenpartij.

Wil je direct bewijs hebben voor de toedracht van het ongeluk? Dan is het een idee om een dashcam in de auto te plaatsen.

Als er helemaal geen bewijzen zijn, en ook geen schadeformulier, dan kan via verfsporen ook achterhaald worden of de auto van de tegenpartij jouw auto heeft geraakt…

Als het afhandelen van de schade veel te lang duurt klaag dan bij de verzekeraar van de tegenpartij. Als dat niet helpt zoek dan contact met het Kifid. Weet wel dat het zo’n 2 tot 4 weken duurt voordat je iets hoort van de verzekeraar.

Tegenpartij autoschade is niet verzekerd

Autoschade opgelopen zonder verzekerde tegenpartij? Meldt dan de autoschade bij het Waarborgfonds Motorverkeer. U moet daarvoor wel aan een aantal voorwaarden hebben voldaan.

Zo dient u zelf stappen te hebben ondernomen om de autoschade te verhalen op de tegenpartij. In dit geval (tegenpartij is niet verzekerd) moet u aangifte gedaan hebben bij de politie zodat een proces-verbaal opgemaakt kan worden.

Directe Schadeafhandeling

Per 1 juli 2021 is directe schadeafhandeling mogelijk. Wat houdt dit precies in? Wel, dit houdt in dat materiële schade door een ander motorvoertuig gemeld kan worden bij de eigen autoverzekeraar. Dit levert vooral een snelle schadeafhandeling op voor de verzekerde.

Hoe werkt dit? Beide partijen melden de schade bij de eigen autoverzekeraar. Verder vullen beide partijen nog steeds het schadeformulier in. Het voordeel hiervan is dat geen tijd verloren gaat aan aansprakelijkheidsstelling. De verzekeraars regelen onderling de afhandeling van de schade.

Bronnen

Consumentenbond.nl
ANWB.nl