APK-Keuring: Waarom Belangrijk en Waarop Let Men?

De APK-keuring is verplicht voor alle auto´s met Nederlands kenteken in Nederland. Zonder geldige APK-Keuring mag je niet de weg op of riskeer je een hoge boete. Waarom moeten alle auto´s APK gekeurd zijn en waarop moet je letten als het gaat om de APK-keuring bij je eigen auto of wanneer je een auto koopt? Na het lezen van deze blog zijn al je vragen beantwoord omtrent de APK-keuring van je auto.

Wil je direct weten wanneer de APK van je auto verloopt? Vul hieronder je gegevens in en doe de APK-check. Wil je misschien een andere auto kopen en heb je er dus één op het oog? Doe dan ook de APK-check hieronder en vraag een uitgebreid rapport aan over de geschiedenis en onderhoud van de auto!

Dus waarom is een APK-keuring belangrijk en waarop zal een keurmeester je auto beoordelen? Door een verplichte APK-keuring voor alle auto´s kan de verkeersveiligheid enigszins gegarandeerd worden waardoor verzekeraars ook bereid zijn het risico te nemen om je auto te verzekeren. Daarnaast zal een controle van de technische staat van de auto ervoor zorgen dat ook het milieu beschermd kan worden door bijvoorbeeld controle op schadelijke uitlaatgassen of lekkage van schadelijke vloeistoffen. Bij de technische keuring beoordeelt men o.a. het motor en brandstofsysteem, carosserie, verlichting, krachtoverbrenging, assen en ophanging, stuurinrichting en reminrichting. Alle belangrijke systemen en onderdelen mogen geen vergaande slijtage of breuken vertonen.

De APK keurmeester zal je auto goedkeuren of afkeuren. Voordat je de auto laat keuren kun je zelf de auto al op een aantal punten controleren. Meer over waarop je moet letten lees je hieronder.

Wat is een APK-Keuring en waarom is het verplicht?

RDW logoDe APK- keuring is een verplichte periodieke keuring voor auto´s waarbij de technische staat van de auto op tal van keuringspunten zal worden beoordeeld op de onderdelen verkeersveiligheid, milieu en registratie. Het algemene oordeel zal bepalen of de auto afgekeurd danwel goedgekeurd wordt en de aankomende periode weer de weg op mag.

Een APK-keuring is verplicht zodat er geen onveilige situaties ontstaan met motorvoertuigen of dat het milieu extra of onnodig wordt belast door slijtage of veroudering. Denk hierbij aan de staat van de banden of het roetfilters.

Zonder een APK-keuring mag je niet de weg op. Doe je dit toch dan riskeer je een boete die opgelegd kan worden door de RDW maar ook de politie. Ontstaat er een verkeersongeval waar jij bij betrokken bent? Dan zal de verzekeraar alle kosten op jouw verhalen als jouw auto geen geldige APK-keuring had ten tijde van het ongeluk.

APK-Keuringspunten

Een keuringsmeester beoordeelt de auto op een aantal belangrijke onderdelen betreffende verkeersveiligheid en milieu. Tijdens de APK keuring wordt je auto op een aantal belangrijke punten gecontroleerd. Let op dat tussen personen auto´s en bedrijfsauto´s verschillen zitten. Ook het brandstoftype heeft invloed op de keuringseisen. Als iets niet in orde is kan een afkeur plaatsvinden.

In aanmerking nemende dat je een personenauto hebt, kun je onderstaande keuringspunten verwachten (bron).

Algemene eisen aan het voertuig
Ten eerste zijn er vanuit de RDW algemene eisen waar het voertuig moet voldoen. Denk hierbij aan de overeenstemming van het voertuig met de geregistreerde voertuiggegevens, het chassisnummer en het kentekencard. En ook de technische staat van het voertuig in zijn algemeenheid. Hierbij horen ook de toegestane afmetingen van het voertuig.

Eisen aan motor en brandstofsysteem
Motor, brandstofsysteem en reservoir moeten veilig zijn en geen gebreken of lekkages vertonen. Hieraan verbonden is het uitlaatsysteem wat gasdicht moet zijn en een maximaal geluidsniveau mag produceren. Verder mag de auto niet teveel schadelijke stoffen uitstoten (bij stationair draaien).

Krachtoverbrenging, assen en ophanging
Hierbij gaat het om aandrijfassen, wielen en wiellagers, banden en veersysteem en motorophanging.  Alle onderdelen moeten deugdelijk zijn en niet onderhevig aan ernstige slijtage dan wel breuken of scheuren.

Stuurinrichting en reminrichting
Hierbij zal bekeken worden in hoeverre het remsysteem en antiblokkeringssysteem ernstige beschadigingen of slijtage vertonen. Tevens zal het remvloeistof op pijl moeten zijn en het rempedaal oppervlak niet glad zijn.

Wat betreft stuurinrichting zal mag ook hier geen ernstige slijtage zijn aan de draaiingen en koppelingen. Ook de stuurbekrachtiging moet naar behoren werken.

Carosserie
Hieronder vallen eisen met betrekking tot deuren, ruitenwissers, spiegels, zitplaatsen en klimaatregeling. Voor alle onderdelen geldt dat geen sprake mag zijn van ernstige beschadiging scheuren of breuken. Je kunt zelf ervoor zorgen dat ruitenwisservloeistof bijgevuld is en zitplaatsen met bijbehorende gordels in orde zijn.

Verlichting
Hieromtrent gelden vele eisen. In elk geval dient verlichting werkend te zijn, wit of geel licht uitstralen - waarbij achterlichten rood licht moeten uitstralen- en knipperlichten oranje.  Ook moeten voldoende reflectoren aan de voorkant, achterkant en zijkant van de auto aanwezig zijn.

Waarop worden meeste auto´s afgekeurd?

Op veel punten zal je auto aan de APK-keuringseisen moeten voldoen. Om je auto met gemak door de keuring te laten komen kun je natuurlijk zelf ook voorbereidingen treffen.

Daarvoor is het goed te weten waarop de meeste auto´s worden afgekeurd. Je kunt hier alvast aandacht aan schenken voordat de auto aan de APK-keuring toe is. Wat zijn dan de meest voorkomende APK-afkeurpunten?

  • bandenspanning en bandenprofiel
  • lekke uitlaatsysteem
  • versleten remmen
  • uitstoot van uitlaatgassen boven de norm
  • ruitenwissers versleten

Aan de meeste problemen kun je vroegtijdig wat doen zodat de auto zonder problemen door de keuring komt. Laat de auto als het moet tijdig repareren bij de garage zodat de auto moeiteloos door de keuring komt.

APK-keuring punten zelf voorbereiden

Wat kun je zelf bijdragen aan een moeiteloze keuring van de auto?

1.Maak de auto goed schoon

Allereerst is het goed om de auto van buiten en van binnen schoon te maken. Zuig de binnenkant van de auto netjes uit en maak de ramen vetvrij. Maak de buitenkant schoon met een speciale schoonmaakmiddel voor de lag en smeer de auto daarna in met een beschermende laklaag.

2.Controleer bandenspanning en profiel

Bandenspanning controleren en banden oppompen doe je gemakkelijk bij het dichtstbijzijnde tankstation. Het profiel kun je zelf checken met een profieldieptemeter of met de Tread Wear Indicator op de band. Als je nieuwe banden nodig hebt dan mag je zelf bepalen waar je dat doet.

3.Uitlaat controleren

Laat de motor draaien en check of de uitlaat niet lek is. Als dat wel zo is dan is het verstandig deze voor de APK te laten repareren bij de garage. Misschien kan dit ook direct voorafgaand aan de APK keuring.

4.Oliepijl en vloeistoffen

Motorolie en ruitenwisservloeistof kun je zelf controleren en bijvullen. Als je motorolie bijvult check dat het peilstof bij een koude motor. Het ruitenwisservloeistof en koelvloeistof reservoir kun je zelf ook checken en bijvullen. De andere check zoals remvloeistof en hydrauliekolie voor de stuurbekrachtiging worden door de garage direct gedaan en vergt wat meer kennis.

5.Verlichting

Controleer of alle lampen zoals koplampen, achterlichten, remlicht en richtingaanwijzers het doen en aan de voorkant geel of wit licht uitstralen en aan de achterkant rood licht. Als je een kapotte lamp gemakkelijk kunt vervangen doe dat dan.

APK-keuring diesel vs benzine auto

De APK-keuring voor diesels en benzine auto´s verschillen qua regelmaat en eisen. Uitgaande van een nieuwe auto zal de eerste keuring van een benzine auto vanaf 4 jaar oud zijn. De eerste keuring van een diesel auto is vanaf jaar 3 verplicht. Ook vanaf de eerste keuring is de regelmaat van keuren verschillend nl., de benzine auto vanaf jaar 4 tot jaar 8 om de 2 jaar gekeurd moet worden. Daarna geldt een jaarlijkse keuringsplicht. De dieselauto moet na de eerste keuring direct jaarlijks opnieuw gekeurd worden.

Voor oudere auto´s vanaf 30 jaar geldt om de 2 jaar een keuringsplicht, voor auto´s ouder dan 50 jaar geldt geen keuringsplicht meer.

Verder geldt voor dieselauto´s dat streng gecontroleerd zal worden op een roetfilter vanwege de Europese emissie-eisen. Want daar waar fabrikanten de auto aflevert met een roetfilters zien we vaak dat deze op een later moment is verwijderd om te besparen op onderhoudskosten. Een roetfilter is voor dieselauto´s met bouwjaar 2011 of later verplicht. Bij de verplichte APK-keuring zal men daarom met een verplichte deeltjesteller de uitstoot meten.

Vanwege de verplichte keuring van het roetfilter is het raadzaam om bij de aankoop van een gebruikte auto op het koopcontract te laten bevestigen dat het roetfilter naar behoren werkt en aan de wettelijke eisen voldoet.

Auto afgekeurd tijdens APK-Keuring?

Op het APK-keuringsrapport is te zien waarop een auto is afgekeurd. Er worden zogenaamde reparatiepunten en adviespunten meegegeven. De reparatiepunten geven aan waarop een auto is afgekeurd. Adviespunten geven aan dat er de nodige reparaties zitten aan te komen.

Is je auto afgekeurd en zijn de reparatiekosten te hoog? Dan kun je een andere of nieuwe auto overwegen. Als je een andere auto op het oog hebt, raden wij aan om een kentekencheck te doen. je kunt dan een volledig rapport aanvragen over de historie van de auto zoals APK historie, kosten per maand, wegenbelasting, schadehistorie, eigenarenhistorie en nog veel meer. Een kleine investering die je later veel problemen kan besparen!

Ontdek de verzekeringspakketten van Univé; flinke pakketkorting + gratis ´Cybergerust´ (€2.000 dekking)Ontdek Univé