Nederlands vs Duits kentekencheck

Wil je een Duitse auto importeren of op naam laten zetten? Dan wil je natuurlijk eerst het nodige weten over de historie van de auto. In Nederland doe je daarvoor een RDW kenteken check. Is er dan voor Duitse auto´s ook zoiets als een Duits kenteken check?

In Duitsland is de registratie rondom voertuigen anders geregeld dan in Nederland. Hoe dit precies zit en hoe je toch alle specificaties van de auto boven water kunt krijgen laten we zien in deze blog.

TIP! Direct een kenteken check uitvoeren? Via de website autoverleden is het wel mogelijk om de gegevens van een Duits voertuig te achterhalen. Via de online tool voer je eenvoudig het chassisnummer in en krijg je alle belangrijke gegevens op je scherm!

Verschillen tussen Nederlands kenteken en Duits kenteken

Goed om te weten dat er een aantal verschillen zijn tussen het Nederlands kenteken en het Duits kenteken. Als je geïnteresseerd bent in de historische gegevens van een Duitse auto dan is het niet mogelijk die op de dezelfde manier op te vragen als bij een Nederlands geregistreerd voertuig. Dit komt omdat in Duitsland de registratie van een voertuig anders is geregeld dan in Nederland.

Hieronder een tabel met de belangrijke verschillen tussen het Nederlandse vs Duits registratiesysteem.

Nederlands kentekenregistratieDuits kenteken
Voertuig gebondenPersoonsgebonden (registratie no. vaak o.b.v. persoon-voertuig-plaats)
Geeft inzicht in voertuig gegevensGeeft inzicht in gegevens eigenaar
Voertuiginformatie o.b.v. kenteken te achterhalen (kentekencheck)Informatie van het voertuig o.b.v. chassisnummer (chassisnummercheck)
Auto heeft kenteken voor het levenKenteken verandert o.b.v. eigenaar

Hoe zitten Duitse kentekens in elkaar?

Duits kenteken (duits kentekencheck)
Duits kenteken (hybride auto) bron:wikipedia

Een in Duitsland geregistreerd voertuig kun je herkennen aan een wit nummer plaat met zwarte cijfers en een blauw vlak aan de linkerkant met de letter D en het EU symbool. De letter D met het EU symbool wil zeggen dat het voertuig in Duitsland is geregistreerd wat ook weer onderdeel uitmaakt van de EU. De nummers en cijfers zijn gescheiden door spaties in tegenstelling tot onderbrekingsstrepen op het Nederlands kenteken.

Het Duitse kenteken is opgebouwd uit een lettercode (=plaatsaanduiding), symbool van de deelstaat waar het voertuig geregistreerd staat gevolgd door 2 tot 4 cijfers. Hybride auto´s krijgen nog een letter E aan het eind. Dit geeft direct ook een aantal voordelen in Duitsland waaronder de mogelijkheid tot gratis parkeren. Tot slot herken je een auto van een overheidsinstantie doordat op het kenteken ook de letter Y is te zien.

Het Nederlandse kenteken daarentegen is opgebouwd uit 2 letters, 3 cijfers en tot slot nog een letter waarbij de combinaties zijn onderbroken door onderbrekingsstrepen. Bijvoorbeeld xx-999-x voor auto´s met bouwjaar van voor 2019. Auto´s met toelating na 2019 hebben de volgende indeling nummerborden: x-999-xx.

Daarnaast is er iets te zeggen over staat en achtergrond van de auto. Kentekens van bestelauto´s beginnen bijvoorbeeld met een B of V.

Het Duitse kenteken is door haar samenstelling en opbouw dus gekoppeld aan een persoon, voertuig en registratie plaats. Hierdoor kun je met een Duits kentekencheck meer informatie vinden over de woonplaats van de eigenaar dan daadwerkelijke voertuiggegevens.

Een kentekencheck om voertuiggegevens te achterhalen is dus niet zo´n goed idee. Je zal niet de informatie vinden waarnaar je op zoek bent.

Duits kentekencheck of chassisnummercheck?

In Nederland kennen we dus de RDW kentekencheck waarbij je via het kenteken de technische gegevens van het voertuig kunt opvragen. In Duitsland is dat dus anders. Met een Duits kentekencheck achterhaal je niet zomaar voertuiggegevens.

Om de voertuighistorie van een Duitse auto te bekijken doe je geen Duits kentekencheck maar een chassisnummercheck.

Met een chassisnummer check (VIN-nummer check) kun je standaard gegevens van de auto opvragen (generieke gegevens en opties). Informatie over onderhoud en keuringen zal je bij een Duitse merkdealer moeten opvragen. Dat kan lastig zijn als je niet precies weet waar de auto is onderhouden.

Voordat je een Duitse auto koopt of importeert is het verstandig om het chassisnummer (VIN-nummer) te checken. Daarmee kun je ook bij een Duitse auto diverse gegevens opvragen zoals bij een RDW kentekencheck het geval is.

Wat kun je in ieder geval check met een Duits chassisnummer check? Wel, dat zijn tellerstand, schades inzien en check of de auto niet is gestolen.

Vooral als het een import auto betreft moet jij je ervan verzekeren dat de auto een juiste tellerstand laat zien en niet is teruggedraaid. Want Duitse auto´s staan daarom bekend.

Verder check je het schadeverleden waarmee je kan inschatten of de auto betrouwbaar genoeg is om te importeren en of te kopen.

Met het chassisnummer check kan kun je het verleden van de auto natrekken die belangrijk zijn voor een aankoopbeslissing. Je gebruikt de gegevens om te onderhandelen en voorkomt dat je een auto koopt met verborgen gebreken.

Geïmporteerde Duitse auto checken

Een reeds geïmporteerde auto uit Duitsland zal geregistreerd staan onder een Nederlands kenteken. Vanaf het moment dat de auto een Nederlands kenteken heeft zal de historie van de auto via een Nederlands kentekencheck in te zien zijn.

Daarmee ontstaat echter het probleem dat alle voertuiggegevens van vóór de import niet meer zijn in te zien… Schadeverleden en kilometerstand bijvoorbeeld zijn dan niet meer in te zien en je kunt niet zien of dat er schade is gereden in het buitenland.

Als je meer historie wilt dan dat bij de RDW bekend is gemaakt na vervanging van Duits kenteken voor Nederlands kenteken dan zal je een chassischeck moeten doen.

Beter koop je dus een auto met een goed bijgewerkt onderhoudsboekje en waarvan historie via chassischeck beschikbaar is. Daarmee kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je een Duitse auto koopt waarvan de kilometerstand is teruggedraaid, wat veel voorkomt bij Duitse auto´s.

Met een chassischeck krijg je meer informatie over o.a. vorige eigenaren, regio/deelstaat waar auto is geregistreerd, schadehistorie en kilometerstand. Niet iedereen heeft toegang tot deze informatie maar met behulp van een dealer, handelaar of een bepaalde instantie kun je vaak meer informatie verkrijgen over het verleden van de auto.

Auto importeren uit Duitsland? Hierop letten!

Als je een auto wilt importeren uit Duitsland dan moet je letten op een aantal zaken. We noemen een aantal belangrijke punten zonder volledig te willen zijn.

Ten eerste zorg je er bij aankoop voor dat je verplichte documenten krijgt overhandigt. Het gaat hierbij om het Fahrzeugbrief en bijbehorende Zulassingsbescheinigung. Het eerste document bevat informatie over het voertuig en de eigenaar. Het tweede document gegevens van het voertuig. Daarnaast is er nog het Europees Certificaat van Overeenkomst en de factuur / koopovereenkomst. Alle documenten neem je mee naar de RDW voor het aanvragen van een Nederlands kenteken.

Let op dat wanneer je een nieuwe auto koopt, je niet dubbel BTW betaalt over het voertuig! In Duitsland betaal je 19% over de aankoop en dat je zou je bij een nieuwe auto ook doen in Nederland als je een auto koopt wat minder dan 6.000 kilometer heeft en jonger dan 6 maanden is. Vraag de verkoper om te factureren excl. btw omdat je in Nederland al BTW gaat betalen is het om een soortgelijke auto gaat.

Nadat je tot aankoop van de auto bent overgegaan is het raadzaam om niet zelf de grens over te rijden. Dit in verband met het bpm- en mrb-beleid. Zonder ontheffing is het niet toegestaan om in een auto met buitenland kenteken te rijden.

Vervolgens vraag je een Nederlands kenteken aan. De RDW zal de auto keuren maar omdat je niet de weg op mag zal zij een eendagskenteken uitreiken zodat je naar een RDW keuringsstation kan rijden.

Als de auto is goedgekeurd betaal je BPM. Dit doe je via de website van de belastingdienst of via autotelex.nl

Tot slot hoop je natuurlijk dat je een goede deal hebt gescoord want garantie heb je meestal niet en de historie is niet makkelijk na te trekken.

Wil je alle rompslomp niet? Dan kun je misschien beter een importbedrijf benaderen. Zo´n bedrijf regelt het transport, papierwerk, import en registratie.

Duitse auto gekocht? Regel je autoverzekering

Een kentekencheck is belangrijk voordat je een auto koopt. Als je de auto voldoende hebt gecheckt en uiteindelijk de auto hebt gekocht dan moet je de auto nog verzekeren. In Nederland ben je verplicht om minimaal een WA-dekking te hebben. Via onze vergelijkingsmodule kun je eenvoudig de beste autoverzekering kiezen op basis van jouw wensen. Ga naar onze vergelijkingsmodule door hieronder op de blauwe knop te klikken. Of verzeker je auto direct hier>

Zet je autopremie NU VAST met 20% KORTING bij UnitedConsumers! Actie geldig t/m 31 meiNaar Actiepagina